top of page

20 zelfzorgideeën voor zeer gevoelige mensen

Ik ben pas onlangs begonnen aan mijn reis van zelfzorg en ik schaam me dat ik er niet eerder aan ben begonnen. Weet je, ik heb de term 'zelfzorg' nooit leuk gevonden. Het lijkt gek dat we een woord nodig hebben om onszelf en anderen te bevestigen dat we niet alleen egoïstisch zijn door ervoor te kiezen iets goeds voor onszelf te doen. Ik begin me echter te realiseren dat zelfzorg een noodzaak is en geen verwennerij - vooral voor zeer gevoelige mensen (HSP) zoals ik.

HSP's verwerken stimuli diep vanwege een biologisch verschil in hun zenuwstelsel. Als gevolg hiervan kunnen ze gemakkelijk overweldigd worden en hebben ze vaak meer zelfzorg nodig dan anderen - dat kenmerk is een kernonderdeel van wat een zeer gevoelig persoon is . Als u een zeer gevoelig persoon bent die zich schuldig voelt omdat hij tijd voor zichzelf heeft genomen, bedenk dan dat zelfzorg u uiteindelijk een gezonder, gelukkiger en minder gestrest persoon maakt. Door in jezelf te investeren, kun je beter 'verschijnen' voor anderen en het werk dat je doet.

Hier zijn 20 zelfzorgideeën voor zeer gevoelige mensen.

Als link toevoegen voor nieuwsbrief rond hsp te werken

Zelfzorgideeën voor zeer gevoelige mensen

1. Krijg meer slaap

Ga niet langer dan twee uur achter elkaar niet minder dan acht uur slapen. Ik denk dat dit advies is dat iedereen zou moeten nemen, maar als je een HSP bent, heb je misschien nog meer slaap nodig dan anderen, omdat je zenuwstelsel constant overdrive is en je meer kans hebt op emotionele burn-out . Slaap ontspant en revitaliseert uw zenuwstelsel, waardoor u de hele dag meer vermogen heeft om te functioneren.

2. Luister naar je lichaam

Maak er een punt van om de hele dag in te checken met je lichaam en emoties. Merk op wanneer je voelt dat je negatief reageert of overweldigd begint te raken. Aan het begin van die gevoelens (niet nadat ze de tijd hebben gehad om te groeien en te sneeuwballen!), Neem de tijd om op te laden. Breng indien mogelijk tijd alleen door, ook al is het zo simpel als een korte vijf minuten lopen van uw werk en het geroezemoes van uw kantoor.

3. Maak vrienden met andere HSP's

Het vinden van mensen die zich in uw behoeften kunnen inleven en begrijpen, is een schat - vooral voor HSP's die zich misschien verkeerd begrepen voelen vanwege hun gevoeligheden en unieke manier van kijken naar de wereld.

4. Verdwaal in een boek

Kruip op de bank en laat de kracht van verhalen je een tijdje wegvoeren van de realiteit.

5. Maak kunst

Zelfs als het slechte kunst is. Zelfs als je nergens voor kunt tekenen / schilderen / schrijven. Probeer het en heb plezier. Ik vind het spatten van willekeurige kleuren op een canvas en ze samen te mengen om uiterst therapeutisch te zijn.

6. Neem een ​​bad

Ik ben dol op stomende hete baden. Ik vul het met badkristallen en lavendelzouten en omring me met kaarsen.

7. Drink thee

Dit is een routine die ik onlangs heb aangenomen. Ik heb de afgelopen vijf maanden vreselijke slapeloosheid ervaren en ben nu begonnen met het drinken van 'slaapthee' voordat ik naar bed ga, dat citroenmelisse, lavendel, jasmijnbloesems en rozenblaadjes bevat. Het ruikt en smaakt heerlijk!

8. Schrijf

Ik heb onlangs een artikel geschreven over alle  redenen die ik schrijf , en ik geloof echt dat schrijven of journaling een van de meest heilzame bezigheden is. Schrijven helpt me mezelf, mijn gevoelens, anderen en de wereld om me heen te begrijpen. En het helpt me om moeilijke emoties te doorzoeken, en helpt me uiteindelijk om opgekropte negatieve gevoelens los te laten en op te laden.

9. Knuffel je hond

Of kat, konijn of paard. Dieren zorgen voor een liefdevolle verbinding en vragen niet teveel van ons. Wanneer ik gestrest was, lag ik op de grond, naast een brandende open haard met mijn oude hond naast me (of soms bovenop me) - en haar gezelschap zorgt ervoor dat ik me zoveel beter voel.

10. Eet chocolade (en voel je er niet schuldig over)

Het zit boordevol antioxidanten en biedt een sterke, positieve sensorische ervaring voor de HSP.

11. Declutter

Als u zich niet ontspannen voelt wanneer u uw huis binnenloopt, scan dan uw omgeving en verander de dingen waardoor u zich gestrest voelt. Maak uw kledingkast opgeruimd, ruim uw keuken op en omarm minimalisme. HSP's worden vaak sterk beïnvloed door hun omgeving, dus zelfs het zien van rommel kan hen onnodig gestrest maken.

12. Adem opzettelijk

Leer diep en doelgericht te ademen. Luister naar je ademhaling. Mediteren. Adem in en adem nadenkend uit.

13. Maak een wandeling

Ik loop elke dag (soms twee keer per dag), in regen, hagel of zonneschijn. Wandelen (vooral in de natuur) helpt de geest te zuiveren en creativiteit aan te wakkeren. Waarom maak je geen wandeling langs je lokale pad?

14. Neem jezelf op een date

Ik heb onlangs zelf een film gezien en vond het een geweldige ervaring. Evenzo geniet ik ervan om alleen door kunstgalerijen, bibliotheken en musea te dwalen, omdat ik daardoor de tijd kan nemen om te genieten van dingen die mij interesseren en inspireren. De mogelijkheden zijn eindeloos, maar het idee is om jezelf ergens heen te brengen waar je heen wilt en iets te doen wat je wilt doen.

15. Luister naar muziek

Het is een bron van genezing en welzijn en er is wetenschappelijk aangetoond dat het angst vermindert en pijnverlichting geeft. Ik draag altijd een koptelefoon in mijn handtas, zodat ik mezelf kan aansluiten op een aantal ontspannende deuntjes wanneer ik me overweldigd voel.

16. Verwijder jezelf van giftige mensen en situaties

Aardig zijn en een deurmat zijn, zijn twee heel verschillende dingen. Ik viel veel te vaak in de categorie deurmat, vooral als ik me niet het sterkst voelde - wat niet ongebruikelijk is voor harmonie-liefhebbende HSP's . Ik ging mee met wat mensen van me wilden, volledig eigenaar van mijn reputatie als volkstrekker, om me later geïrriteerd te voelen over mezelf. Ik leer nog steeds sterk te zijn in wie ik ben, om mensen niet over me heen te laten lopen en mezelf te verwijderen van giftige mensen en situaties - en elke keer als ik dat doe, is het een daad van zelfzorg.

17. Oefening

Ik hou van sporten. Ik weet dat ik waarschijnlijk een van de weinige mensen ben die dit kan zeggen, maar het is de waarheid! Trainen is mijn 'time-out'. Ik heb het afgelopen decennium bijna elke dag getraind. Ik oefen niet altijd hard - ik zet vaak wat muziek aan en ga aan de slag. Ik verwissel vaak mijn routine, of het nu gaat om naar de sportschool, hoelahoep, skaten of yoga.

18. Meld u af bij sociale media

Ik ben dol op sociale media, maar weet dat scrollen door de status van mensen soms tot negatieve gevoelens kan leiden. Het is alsof je naar een zelfgemaakte reclamecampagne van ieders leven kijkt - glanzend en sprankelend, op zijn best gepresenteerd, waardoor je het gevoel krijgt dat je de enige bent die worstelt in het leven. Een detox op sociale media kan een vorm van zelfzorg zijn.

19. Reizen

Het leven kan je soms het gevoel geven dat je vastzit in een sleur. Een vakantie nemen of gewoon het landschap veranderen, ook al is het maar op de weg, kan wonderen verrichten. Slechts één reis verwijderd kan uw kijk op het leven ten goede veranderen en uw mentale toestand opladen. Reizen op zichzelf kan soms overweldigend zijn voor HSP's, maar er zijn dingen die je kunt doen om er meer van te genieten .

20. Oefen authenticiteit

Weet wat uw waarden zijn en respecteer ze. Stop met het zoeken naar goedkeuring van anderen en vind het binnenin. Creëer routines en rituelen die je zelfvertrouwen en kracht stimuleren, zelfs als ze niet logisch zijn voor andere mensen. Doe wat voor jou werkt . Wees niet langer je eigen ergste vijand en trakteer jezelf op vriendelijkheid, geduld en vergeving. Dit kost allemaal moeite, maar het is het waard.

Heb je favoriete tips en praktijken voor zelfzorg? Deel ze hieronder.

Je houdt misschien van:

bottom of page