top of page

Veranderen kan met deze 5 stappen!

Wil jij veranderen? Ok, super!!!

Het kan, helaas niet van de ene dag op de andere. Het vraagt doorzettingsvermogen. Wil je echt veranderen, dan helpen deze vijf stappen je bij het aanleren van nieuwe gewoonten.

1. Maak een afspraak met jezelf

Op het ogenblik dat je de meeste rust ervaart, is het haalbaar om nieuwe doelen te stellen en ze te onderhouden. Er zijn ook momenten van vermoeidheid of stress... Het is net dan dat JIJ het verschil kan maken. Wees eerlijk tegen jezelf en neem je verantwoordelijkheid. Zet door - ook als het moeilijk wordt.

2. Zorg voor een dagdagelijkse gewoonte

Op het moment dat je besluit te veranderen ben je nog enthousiast en vol goede moed, maar dat enthousiasme neemt geleidelijk af. Als je meer wilt gaan bewegen, zorg dan dat je dit elke dag op dezelfde tijd inplant. Zet het in je kalender en verschuif deze afspraak niet.

3. Zorg voor reminders

De afspraken die je enthousiast in je agenda hebt gezet zijn gemakkelijk te vergeten, vooral omdat je ze vaak alleen met jezelf maakt. Reminders helpen dat te voorkomen. Plak een post-it naast je voordeur, op je computerscherm of zet een alarm op je telefoon.

4. Wees verantwoordelijk

Deel je plannen met je collega’s, vrienden en familie. Omdat je ze telkens moet vertellen hoe het gaat, zorg je voor een stok achter de deur die je ervan weerhoudt op te geven.

5. Leg een doel vast!

Om de grote verandering in je leven te vieren, stel je jezelf een doel voorop, waar je naartoe kan werken. Schrijf je in voor een hardloopwedstrijd van bijvoorbeeld 10 kilometer, waar je van te voren voor moet trainen. Zo moet je wel aan de slag.


Gouden tip!


Wees niet té streng voor jezelf, en geniet van de weg die je aflegt. Het lijkt misschien alleen maar heel veel werk, maar het kan ook leuk zijn.



Het doel is niet de eindbestemming, maar de reis!






Comments


bottom of page